Usein kysyttyä

 

 

Alta löydät meiltä usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen, joista toivottavasti on sinulle apua.

Mikäli jokin asia jäi vielä mietityttämään, niin ammattitaitoinen asiakaspalvelumme auttaa mielellään.

0200 90 900 (pvm/mpm) tai asiakaspalvelu@risicum.fi

 

Mitä ehtoja lainanhakijan tulee täyttää?

Luottokelpoisuuden arvioinnissa otetaan huomioon monta eri tekijää. Lainanhakijan tulee olla luotto- ja oikeustoimikelpoinen, asunut vakituisesti Suomessa viimeiset 2 vuotta ja pystyä varmentamaan henkilöllisyytesi tarjoamillamme vaihtoehdoilla. Yksi tärkeimmistä kriteereistä on myös säännöllisen kuukausittaisen tulojen suhde menoihisi. Tämän varmentaaksemme pyydämme hakijoilta tuloselvityksen ja tarkistamme luvallasi myös Asiakastiedon rekisteristä maksukykyysi liittyviä tietoja. Täytä lainahakemus aina huolellisesti, sillä hylkysyy saattaa myös johtua esimerkiksi virhelliisesti ilmoitetusta nettotulosta.

Tarvitaanko lainaan vakuuksia?

Ei tarvita. Kaikki lainamme ovat vakuudettomia ja henkilökohtaisia.

Miten turvallista lainahakemuksen täyttäminen hakeminen on?

Erittäin turvallista. Käytämme suojattua yhteyttä ja hakemukselle tunnistaudutaan aina käyttäen vahvaa tunnistautumista. Tietosuojaselosteestamme selviää tarkemmin miten keräämme ja käytämme tietoja asiakkaistamme. 

Kauanko lainapäätöksen saaminen kestää?

Hyväksyttyäsi lainaehdot hakemuksen yhteydessä saat lainapäätöksen välittömästi. Lainahakemuksia otetaan vastaan 24 tuntia vuorokaudessa. Tilisiirrot tehdään asiakaspalvelun aukioloaikoina.

Miksi tuloselvitys pitää tehdä?

Vastuullisena luotonmyöntäjänä noudatamme kuluttajasuojalain rahoitusyhtiölle asettamia velvottaita ja vaatumuksia lainanhakijan takaisinmaksukyvyn selvittämiseksi. Tuloselvityksen avulla varmennetaan asiakkaidemme takaisinmaksykykyä ja pyritään selvittämään hänen todellinen mahdollisuus suoritua haettavan lainan takaisinmaksusta.

Tuloselvitys tehdään hakemuksen yhteydessä käyttämällä Instantor AB:n omistamaa Instantor palvelua.

Mikä on Instantor?

Instantor on Instantor Ab:n tuottama palvelu, jonka avulla varmistamme lainanhakijan takaisinmaksukyvyn ilman erillisten tulotositteiden lähettämistä. Instantor tekee luottoanalyysin katsoen tiliotteella tapahtuvia tuloja ja menoja, jonka jälkeen järjestelmä antaa meille arvion hakijan maksukyvystä. Tiedot haetaan ainoastaan luottokelpoisuusarviota varten ja vain asiakkaan suostumuksella. Lue lisää www.instantor.com.

Milloin asiakaspalvelu on avoinna?

Asiakaspalvelumme on avoinna arkisin klo 7-22 ja viikonloppuisin klo 9-21. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme sinulle sopivalla tavalla joko soittamalla, Online palvelusta chatin välityksellä tai lähettämällä sähköpostia. Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä ja mahdolliset poikkeavuudet aukioajoista täältä.

Saitko automaattisen soiton numerosta 02 48091122?

Puhelinasiakaspalvelussamme toimii asiakaspalvelutiimin lisäksi myös automaattinen puhelinpalvelijamme Emmi. Hän auttaa pitämään huolta asiakkaistamme ja hänen kanssaan voit keskustella matkapuhelimesi numerovalikolla. Emmin tehtäviin kuuluu muun muassa kertoa asiakkaiden laskutuksen tilanteesta ja tarjota vaihtoehtoja maksamiselle.

Huomioi, että puhelinpalvelija Emmi ei milloinkaan kysy sinulta mitään luottamuksellisia tietoja kuten Pin-koodeja tai muita tunnuksia.

Milloin rahat ovat tililläni?

Rahat maksetaan hakijan tilille asiakaspalvelumme aukioloaikona ma-pe 7-22 ja la-su 9-21. Toimimme yhteistyössä realiaikaisesti seuraaviin pankeihin: Nordea, Danske Bank, Osuuspankki, Säästöpankki, Ålandsbanken ja  Handelsbanken. Muissa tapauksissa rahan siirtymisessä tilille voi kestää 1-2 pankkipäivää. Ilmoitamme tekstiviestillä, kun rahasiirto tilillesi on tehty.

Joku muu on hakenut lainaa nimelläni. Mitä teen?

Mikäli olet saanut meiltä yhteydenoton tai laskun hakematta itse lainaa, olet saattanut joutua identiteettivarkauden kohteeksi ja henkilötietosi ovat joutuneet vääriin käsiin. Ota nopeasti yhteyttä asiakaspalveluumme asian tiedottamiseksi. Tee rikosilmoitus poliisille ja pyri minimoinaan vahingot muuttamalla salasanat. Ota yhteyttä myös omaan pankkiisi asian ilmoittamiseksi.

Miten voin käyttää olemassa olevaa Joustolainaani?

Voit tehdä noston milloin ja mistä tahansa helposti tekstiviestillä tai kirjautumalla Online palveluun.

Lähetä viesti R SUMMA numeroon 16450. Tekstiviestin hinta on operaattorin määrittelemä hinta. Emme peri viestistä lisämaksua. Rahat maksetaan tilillesi asiakaspalvelun aukioloaikoina ma-pe 7-22 ja la-su 9-21. Miniminostoraja on 1€ ja maksimi luottosi käyttövaran mukaan.

1.9.2019 jälkeen emme enää ole myöntäneet uusia Joustolainoja.

Voinko tilille maksetun lainan peruuttaa?

Voit peruuttaa myönnetyn lainahakemuksen 14 vuorokauden kuluessa sopimuksen syntymisestä. Peruuttamisilmoitus on tehtävä kirjallisesti ja siinä tulee olla vähintään seuraavat tiedot: luotonsaajan nimi ja henkilötunnus, ilmoitus peruuttamisesta, paikka ja päiväys sekä omakätinen allekirjoitus. Peruutusilmoituksen voi toimittaa sähköpostilla liitteenä asiakaspalveluun tai kirjeitse postilla. Lainaa ei voi peruuttaa soittamalla.

Miten asetan lainauskiellon?

Henkilökohtaisen lainauskiellon voit hakea asiakaspalvelustamme numerosta 0200 30033 (pvm/mpm) asiakaspalvelun aukioloaikoina ma-pe 7-22 ja la-su 9-21. Huomioithan myös Suomen Asiakastiedon tarjoaman omaehtoisen luottokiellon, mikäli haluat estää luotonmyöntämisen laajemmin.  www.asiakastieto.fi/omatieto/fi/tuotteet/oma-luottokielto

Miten asetan markkinointikiellon?

Markkinointikieltopyynnön voit toimittaa asiakaspalveluumme sähköpostilla. Huomoithan, että kiellosta johtumatta tiedotamme mm. laskutuksen tilanteesta sekä kerromme palveluun yleisesti liittyvistä tiedotusasioista normaalisti.

Mikäli saat kolmannen osapuolen lähettämiä mainoskirjetä sähköpostiisi voit peruuttaa uutiskirjeen ”peruuta uutiskirje/unsubscribe/opt out” –mahdollisuudella, joka normaalisti löytyy viestien alalaidasta. Mikäli viestintä tästä huolimatta jatkuu häiritsevänä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Sain puhelimeeni kirjautumiskoodin, vaikka en ole hakenut lainaa.

Todennäköisesti kyseessä on asiakkaamme, joka on näppäillyt henkilötietojaan väärin. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme tilanteen varmistamiseksi.

Voinko hoitaa toisen henkilön laina-asioita?

Kyllä voit, mikäli sinulle on annettu valtakirja tai valtuutus asioiden hoitamiseen meille. Valtuutuksen voi antaa joko soittamalla yhdessä asiakaspalveluun tai voitte lähettää omakätisesti allekirjoitetun valtakirjan asiakaspalveluumme sähköpostilla. Valtakirjamallin voi ladata täältä. Lainanhakuhetkellä et voi asioida toisen henkilön puolesta, vaan lainanhakijan tulee aina itse olla paikalla, kun lainahakemusta täytetään.

Henkilötietoni ovat muuttuneet

Muuttuneen osoitetiedon sekä puhelinnumerotiedon voit päivittää itse Online palvelun kautta. Nimi- ja henkilötunnustietojen muuttuessa pyydämme sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Huomioithan muuton yhteydessä, että me emme saa päivitettyjä osoitetietoja automaattisesti Väestörekisterikeskukselta tai Postilta. 

Mitä tarvitsen esille, kun alan täyttämään lainahakemusta?

Lainahakemuksen täyttämisen yhteyteen et tarvitse muuta kuin henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Tunnistautumiseen voit käyttää myös Mobiilivarmennetta. Varaa itsellesi rauhallinen hetki noin 10 minuuttia ja pidä matkapuhelimesi lähellä.