Usein kysyttyä

Mitä ehtoja lainan hakijan tulee täyttää?

Voit saada lainaa, jos olet vakituisesti Suomessa asuva, luotto- ja oikeustoimikelpoinen ja varmistat henkilöllisyytesi tarjoamillamme vaihtoehdoilla sekä annat selvityksen tuloistasi. Hakijan tulee olla asunut Suomessa kaksi vuotta.

Miten lainaa haetaan?

Lainan hakeminen netistä on nykypäivää.

1. Valitse haluamasi lainasumma.

2. Tunnistaudu järjestelemään omilla pankkitunnuksillasi.

3. Vastaa talouteesi koskeviin kysymyksiin ja vahvista tiedot käyttämällä luotettavaa Instantor työkalua, tai toimita selvitys tuloista muulla tavoin. Hyväksy lainan ehdot.

4. Saat luottopäätöksen heti. Jos käytät Instantoria saat rahat tilillesi heti asiakaspalvelun aukioloaikoina ma-pe 7-22 ja la-su 9-21. Muussa tapauksessa laina siirretään tilillesi, kun olemme vastaanottaneet tuloselvityksen muulla tavoin.

Hae Lainaa »

Mitä lainoja Risicum myöntää?

Risicum myöntää 500€, 750€ ja 1000€ Kulutusluottoja, sekä Joustolainaa 2050€-5000€ limiitillä.

Kulutusluoton takaisinmaksu-aika on 12 kuukautta. Lainaa lyhennetään tasaerissä kuukausittain. Joustolainan kuukausittainen minimilyhennys on 10 % avoimesta lainapääomasta, kuitenkin vähintään 50 € ja maksimissaan 300€.

Kuinka monta lainaa voi kerralla saada?

Toistaiseksi voit saada vain yhden Risicumin Joustolainan tai Kulutusluoton.

Milloin saan lainapäätöksen?

Kun käytät Instantor-palvelua tulotietojen antamiseen, saat lopullisen luottopäätöksen heti ja voimme siirtää rahat tilillesi asiakaspalvelun aukioloaikoina. Jos Instantorin antamat tiedot eivät ole riittävät, lähtetämme sinulle tekstiviestin, jossa pyydämme lisäselvitystä.

Jos et käytä Instantoria, saat alustavan lainapäätöksen välittömästi, mutta rahat siirretään tilillesi vasta kun olet antanut selvityksen muulla tavoin.

Lainahakemuksia otetaan vastaan 24 tuntia vuorokaudessa. Rahat maksetaan tilille asiakaspalvelun aukioloaikoina ma-pe kl 7-22 ja la-su 9-22.

Miksi tarvitsemme kopion palkkakuitistasi tai vastaavan tositteen?

Laki vaatii meitä varmistamaan takaisinmaksukykysi. Vastuullisena toimijana haluamme myös itse varmistaa, että selviydyt lainan kuluista ja takaisinmaksuista. Pyydämme sinua siksi lähettämään kopion palkkakuitista tai tiliotteen viimeiseltä kolmelta kuukaudelta (yrittäjiltä pyydämme verotuspäätöstä ja eläkeläisiltä eläkepäätöksen lähettämistä). Tuloselvityksenä voimme tapauskohtaisesti käyttää myös esim. henkilön julkisia verotietoja luottopäätöksen tekemisessä.

Kun käytät turvalista ja ilmaista Instantor työkalua, niin sinun ei tarvitse enää lähettää selvitystä erikseen.

Milloin rahat ovat tililläni?

Laina siirretään hakijan tilille aukioloaikoinamme ma-pe 7-22 ja la-su 9-21, mikäli luotonsaajan ilmoittama tili on jossakin seuraavista pankeista: Nordea, Danske Bank, Osuuspankki, Säästöpankki, Ålandsbanken tai Handelsbanken. Muissa tapauksissa rahojen siirtymisessä tilille voi kestää 1-2 pankkipäivää.

Joustolainan asiakkaat voivat tehdä nostoja tekstivistitse milloin ja mistä tahansa, lähettämällä viestin: R SUMMA numeroon 16450, esim. R 200 . Tekstiviestin hinta on operaattorin määrittelemä hinta, ja me emme peri viestistä lisämaksua.

Voiko lainaa hakea myös aukioloaikojen ulkopuolella?

Hakemuksia vastaanotetaan 24 tuntia vuorokaudessa, jokaisena viikonpäivänä. Käsittelemme hakemuksia aukioloaikoinamme ma-pe 7-22 ja la-su 9-21. Aukioloaikojen ulkopuolella tulleet hakemukset käsitellään aukioloaikoina saapumisjärjestyksessä.

Hae Lainaa »

Mitkä ovat lainaehdot?

Lainaehdot löydät kohdasta lainaehdot.

Miten turvallista lainan hakeminen on?

Risicum on vakavarainen ja luotettava lainanmyöntäjä. Toimimme yhteistyössä pankkien kanssa ja huolehdimme tarkasti tietoturvastamme.

Voinko peruuttaa lainahakemukseni?

Voit peruuttaa myönnetyn lainahakemuksen 14 vuorokauden kuluessa luottopäätöksen tiedoksisaamisesta.

Miten asetan lainauskiellon?

Henkilökohtaisen lainauskiellon voit hakea asiakaspalvelustamme numerosta 0200 90900(pvm/mpm).

 

LAINAN TAKAISINMAKSU JA LASKUTUS

Milloin laina pitää maksaa takaisin ja voinko itse valita eräpäivän?

Kertalainan eräpäivä määräytyy lainan myöntöpäivän mukaan. Laskun eräpäivää ei voi vaihtaa laina-aikana. Joustolainan eräpäiväksi voit itse valita joko kuukauden 15. tai viimeisen päivän.

Kuinka maksan lainaani takaisin?

Saat lainastasi laskun kerran kuukaudessa. Voit maksaa laskussa näkyvän lyhennyksen tai halutessasi sitä suuremman summan. Jos haluat maksaa lainan kokonaisuudessaan pois, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Maksettava erä on kuitenkin aina vähintään laskusta ilmenevän lyhennyksen suuruinen summa.

Voiko lainan erän maksaa takaisin ennen eräpäivää?

Kyllä. Lainan ennenaikainen takaisinmaksu on mahdollista aiheuttamatta lisäkuluja lainaajalle. Lainasumma on kuitenkin aina lainaehtojen mukainen. Mikäli haluat lyhentää lainaasi laskulla merkittyä maksuerää suuremmalla summalla, otathan ensin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko tehdä ylimääräisiä suorituksia lainalleni?

Kyllä. Viitenumerosi pysyy samana koko laina-ajan ja voit milloin tahansa tehdä ylimääräisiä suorituksia lainallesi.

Pitääkö maksaa, jos en ole saanut lainasta laskua?

Kyllä. Mikäli jostakin syystä lasku ei ole tullut lainanottajalle kymmenen päivän kuluessa laskutuskauden päättymisestä, tulee hänen omatoimisesti ottaa yhteyttä Risicum.fi:n asiakaspalveluun

 

HYLKÄYSPERUSTEET

Miksi lainahakemukseni hylättiin?

Yleisimmät syyt hylkäystilanteissa ovat:

  • Annetut tulotiedot ovat puutteellisia tai annetut tiedot eivät riitä takaisinmaksuun.
  • Hakija ei ole maksanut aikaisempia lainojaan luotonantajalle tai konserniin kuuluville yhtiöille. Huomioithan, että luotonantaja Aurajoki Nordic Oy myöntää lainoja myös Laina.fi palvelussa.
  • Hakijalla on luottohäiriömerkintä tai maksuhäirömerkintä.
  • Lainan myöntämisen edelletykset eivät täyttyneet.

Saako useampi henkilö lainaa samalle pankkitilinumerolle?

Ei saa. Hakemus hylätään, jos hakemuksessa käytetään tiliä, jolle on aikaisemmin myönnetty laina toiselle henkilölle. Myönnämme ainoastaan yhden lainan yhdelle henkilölle

Hae Lainaa »